wtorek, 13 maja 2014

Dieta bezglutenowa


Dziś tak troszkę nietypowo, bo o diecie. Od marca tego roku jestem na diecie bezglutenowej ze względów zdrowotnych. Nie był to mój świadomy wybór, tylko wybór mojego organizmu. Staram się słychać swoich "wewnętrznych" potrzeb i dbać o zdrowie.

Czym jest gluten?

Gluten jest to mieszanina białek roślinnych występujących w ziarnach zbóż - w pszenicy, jęczmieniu i życie. Gluten bardzo dobrze przyjmuje wodę i staje się bardzo kleisty (co widać przy wyrabianiu zwykłego ciasta pszennego). 

W czym jest gluten?

Gluten jest niemalże wszędzie. Przede wszystkim we wszystkich produktach mącznych, czyli pieczywie i makaronach. Lista produktów jest bardzo długa, do której dochodzą wędliny, słodycze, jogurty, vegeta, sos sojowy i wiele, wiele innych. 

Początkowo byłam załamana i ciężko było mi się przestawić. Czytałam wszystkie etykiety i jak tylko zobaczyłam, że produkt nie zawiera glutenu, to uśmiech pojawiał się na mojej twarzy. 

Zawsze chciałam być świadoma tego, co jem i odżywiać się zdrowo, do tej pory wychodziło to różnie. Pojawiały się różne pokusy. Teraz odżywiam się zdrowo i to bardzo, moja dieta jest bogata w warzywa i owoce, których wcześniej było mało. Spożywam 4-5 posiłków dziennie, które przygotowuję sama. Dawniej jadłam bardzo dużo słodyczy, teraz musiałam z nich zrezygnować i jakoś się trzymam. Chociaż, nie każda czekolada zawiera gluten, przykładowo Goplana jest gluten free. 


Czy bez glutenu oznacza niesmacznie?

Produkty czy dania bez glutenu smakują specyficznie, ale to nie znaczy, że gorzej. Najgorzej jest z pieczywem. Pieczywo bezglutenowe smakuje najlepiej, jak przypieczemy je w piekarniku czy tosterze. Niestety są takie chleby, które nie idzie do buzi włożyć, przykładowo chleb gryczany, który nie byłam w stanie przetrawić. Moim numerem jeden jest chleb kukurydziany, który naprawdę lubię. Czasem marzy mi się kromka chleba pszennego albo bułka maślana. 

Kuchnia bezglutenowa, nie jest kuchnią łatwą, niekiedy przygotowane przeze mnie potrawy lądowały w koszu. Staram się nie poddawać. Ostatnio upiekłam bezglutenową szarlotkę, która była naprawdę smaczna. 

W mojej kuchni mam przeróżne mąki: gryczaną, kukurydzianą, ryżową, migdałową i kokosową. Do tego dochodzą bezglutenowe mixy - czyli mieszanki różnych mąk. Powodzeniem wypieków jest mieszanka mąk w odpowiednich proporcjach.

Dzięki diecie bezglutenowej poznaje nowe smaki. Teraz jem kaszę jaglaną, soczewicę i ciecierzycę.


Nie chcę wchodzi w tym poście, co powoduje gluten w organizmie czym jest nadwrażliwość czym choroba trzewna, bo to nie jest moim celem. Chcę się z Wami podzielić doświadczeniem i tym jak się czuję się na diecie. 

Dieta bezglutenowa eliminuje problemy związane z układem pokarmowy, znika zmęczenie i senność, poprawia się samopoczucie i cera. Lekarka mi powtarza, że na diecie bezglutenowej jelita odpoczywają i cały układ pokarmowy. Znikają wzdęcia i dyskomfort w brzuchu. Pewnie, każdy z Was po spożyciu solidnej porcji makaronu czy pieczywa czuł się ciężko - to sprawka glutenu.


Będąc na diecie bezglutenowej zgubiłam 3 kg. Teraz na wadzę widzę 48 kg, a nie 51 kg. Zgubiłam też parę centymetrów w pasie i w talii. Moja talia to 59 cm, brakuje mi jeszcze 1 cm do talii Marii Antoniny :-), która na śniadanie jadła słodycze, a na kolację zupę :-). Nie wiem czy zmiany w obwodzie sylwetki i wagi, to sprawka diety bezglutenowej czy też moich regularnych ćwiczeń. Pewnie jednego i drugiego. 

Jeśli chcecie zgłębić temat diety bezglutenowej odsyłam Was do fajnego artykułu tu.

Zachęcam też do ściągnięcia praktycznego poradnika Celiakia i dieta bezglutenowa, który dostępny jest tu.

Gdzie robić zakupy? Skąd brać przepisy?

Podstawą jest czytanie etykiet produktów i znalezienie tych perełek. Przykładowo Monte jest produktem bezglutenowym :-). Produkty bezglutenowe możemy znaleźć w każdym markecie, przy czym ceny są różne. Zakupy robię w sklepie internetowym, tańszych produktów niż w tym sklepie nie znalazłam. Zapraszam do sklepu Glutenex

Przepisy można znaleźć niemalże wszędzie. Teraz jest moda na gluten i przepisów w gazecie czy w internecie pojawia się więcej. Moim takim ulubionym blogiem bezglutenowym jest blog Bez okruszka.

Lubię i odwiedzam restaurację Bistro Friendly Food Gluten Free.

Jeśli macie jakieś doświadczenia z dietą bezglutenową, to koniecznie dajcie znać. Sama jestem w tym temacie początkująca i chętnie się czegoś nowego dowiem!

Share:  

0 komentarze:

Prześlij komentarz

A Ty?! Co o tym myślisz? - napisz :-)